Selecteer een pagina

Wat is de overeenkomst tussen een succesvolle film en succesvolle marketing? Het antwoord is: Een goed verhaal en een held die de hoofdrol speelt. En… een Point of no return. Een Point of no return is wellicht een onbekende uitdrukking voor je. In dit blog leg ik je daarom uit wat de Point of no return is en waarom dit cruciaal en zo waardevol is voor jou als ondernemer. 

Maar allereerst… Zal ik je een geheimpje vertellen… Zo’n 2-3 keer per week pak ik een filmpje in de bioscoop, het liefst overdag, want dan is het er lekker rustig. Ik zit dan achterin de zaal en zak weg in zo’n heerlijke rood-fluwelen stoel, zodat niemand ziet hoe ik betoverende woorden, zinderende oneliners en magische dialogen van het witte doek steel. Die gebruik ik in mijn marketing, sales teksten, voor mijn klanten en… waar-ever. 

Film is dus een grote liefde, waar ik van geniet en waar ik heerlijk bij wegdroom en film is ook werk voor mij. 

Het is ook interessant en duidelijk vergelijkingsmateriaal voor jouw business en je marketing. Daarover zo meer. 

Wat is de overeenkomst tussen een film en jouw marketing?

Wie is de held in jouw marketingverhaal| Copywriter Josien Frinking

Als kleintje zat ik op een jenaplanschool waar ik naar hartenlust toneelstukjes bedacht en speelde. Ik vond het zo heerlijk dat ik als tiener ook op dansles, acteer- en toneelles zat.

Ik volgde ook een opleiding scenarioschrijven, waardoor niet alleen mijn liefde voor film groeide, het was ook de plek waar ik technisch pas echt goed heb leren schrijven.

Door deze vakschool weet ik personages tot leven te wekken, waardoor ik ook een baas (en Magiër) ben geworden in het ontwikkelen van onweerstaanbare klantpersona’s voor mijn klanten. 

Een film vertelt een verhaal

Een film vertelt een verhaal dat boeiend en exiting moet zijn, zodat het publiek er graag naar wil kijken. Er moet een spanningsboog zijn. Een film heeft uiteraard een hoofdrolspeler nodig en er is ook een tegenspeler nodig, anders kan de hoofdpersoon niet ‘shinen’.

Er is ook altijd een probleem in een film dat opgelost moet worden: twee geliefden die door het noodlot gescheiden worden en een beproeving moeten doorstaan om weer bij elkaar te komen; een kind dat alleen thuis achterblijft en inbrekers te slim af moet zijn; de planeet die gered moet worden van een wereldramp…

En in dat probleem is er altijd een ‘Point of no return’. Een Point of no return is het onomkeerbare moment waarop het probleem zo groot is geworden, dat je eigenlijk niet meer terug kan, of wil. Het Point of no return is dus het kantelpunt, het moment waarop je leven voorgoed zal veranderen. 

Een film bestaat uit drie delen
(hoe simpel kan het zijn): 

1. Het leven voor het Point of no return.
2. Het Point of no return.
3. Het leven na het Point of no return.

En nu komt het leuke: dit geldt ook voor jouw aanbod en je marketing 

Marketing is net als een succesvolle film en heeft ook een interessant verhaal en een boeiende hoofdrolspeler nodig. Er dient ook een duidelijk probleem te zijn, met een Point of no return.

Even toelichten?

Je product en je doelgroep

Je product dat je aanbiedt is te vergelijken met het genre. Filmgenres zijn bijvoorbeeld: De Actiefilm, Familiefilm, Kinderfilm, Romantische film, Komedy, Horor, Drama. Etcetera. Allemaal hebben ze een eigen doelgroep en hun eigen kaders. Er zijn ook korte films, lange films, tv films, series, etcetera. 

Ik ben bijvoorbeeld dol op kostuumdrama’s en Woody Allen films. Ik hou niet echt van horrorfilms. Brrrr. Ik ben ook niet dol op de meeste Blockbuster films (De grote kaskrakers) en kies liever voor een Arthouse film. Dit zijn over het algemeen ‘Independent films’, met een klein budget, maar vaak wel met een veel beter verhaal. 

Ik ben dus iemand die niet van een massaproduct houd, ik zit eerder in een ultra-niche. 

Je marketing

Je marketing is het verhaal dat verteld wordt; Dit is je film, je Storytelling. Dat verhaal moet interessant zijn, boeiend, levendig en aansprekend voor je publiek (doelgroep).

Kies daarbij ook de juiste strategie, die past bij je doelgroep.

Wat bedoel ik hiermee: voor een kaskraker – bijvoorbeeld een actielfilm met veel special effects – heb je een groot (GROOT) budget nodig. Je wilt alle mogelijke kanalen inzetten en zo veel mogelijk mensen bereiken. Dat betekent dat je veel geld in je promotie moet pompen, bureau’s en mensen moet inhuren en hoge kosten zal maken.  

Kies je een bepaalde niche of ultra-niche, dan kies je voor een andere strategie. 

Je ideale klant

Je ideale klant, of je onweerstaanbare klantpersona, of je buyer persona, vertolkt de hoofdrol in jouw marketingverhaal. Hij of zij is de hoofdrolspeler en is dus leading. Wie is de held in jouw marketinverhaal? Je klantpersona dus. Zij is te allen tijde een held(in) en is de persona waar jouw doelgroep van houdt en waar zij zich mee willen identificeren.

Hier ligt dus jouw goud. 

Even een kanttekeningJij bent niet de hoofdrolspeler in je marketingverhaal. Je bent misschien wel het gezicht (in afbeeldingen) maar jij bent de ondernemer (de producent). Het is misschien wel jouw bedrijf maar het draait niet om jou, het draait om je klant. 

(Ook een acteur speelt pas een geloofwaardige rol als hij/zij zich kan inleven in de persona die op papier is uitgedacht…)   

De tegenspelers

In je marketingverhaal is er ook een tegenspeler nodig: dit is de nee-zegger, de bezwarenmaker, de boef, de schurk, de domme zus, de boze stiefmoeder, de lelijke heks, etc. Zij is degene die geen interesse heeft in jouw product, of misschien wel degene die over jou klaagt achter je rug…

Ik hoop hierbij dat je je noooooit meer iets zal aantrekken van nee-zeggers of mensen die commentaar op je hebben. Ze hebben gewoon een functie (die van boef of schurk) en die moeten er nou eenmaal ook zijn.  

De figuranten

Tot slot zijn er nog een heleboel figuranten nodig die voor beeld-opvulling zorgen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die op je e-maillijst staan maar waarschijnlijk niet (of zelfs nooit) bij je zullen kopen. Of mensen die wel je socials lezen maar niet liken of reageren. 

Even een kanttekening: Figuranten zijn ook de ‘crowd’. Ze vertegenwoordigen ‘iedereen’. Als je ‘iedereen’ als doelgroep zou (willen) hebben, dan worden figuranten overbodig en dan is iedereen een hoofdrolspeler. Lekker boeiend verhaal wordt dat… (not) Dat gaat niet werken natuurlijk. 

De juiste marketingstrategie 

Het succes van jouw (online) bedrijf en van je aanbod, staat of valt dus met het kiezen van de juiste marketingstrategie, je storytelling en je leading star, oftewel je klantpersona.

Voor dat laatste heb ik een toffe online training ontwikkeld, waar momenteel een nieuwjaarsaanbieding voor loopt. Je pakt ‘m hieronder mee. 

Want hoe cool is het als jouw marketing een succesverhaal wordt en je klantenbestand en omzet groeit en je steeds weer te horen krijgt: ‘Wow, net als in de film, ik wil het!’ 



Wil jij een marketingverhaal dat resultaat oplevert?

Meer klanten, meer omzet, meer succes?

Met de 8-delige Online Training Jouw Onweerstaanbare Klantpersona Maak Je een Kaskraker Van Jouw Marketingverhaal.

5 keigoeie tips voor het schrijven van een e-book