Selecteer een pagina

Ken je dat, je hebt uren zitten zwoegen op je webteksten. Of je blog. Je nieuwsbrief. Maar hoeveel je ook schrijft en herschrijft, het is gewoon niet naar je zin.

Content schrijven voor je eigen onderneming is gewoon verdraaid lastig. Want wat haalt een bezoeker of lezer nou over om klant bij je te worden?

Heb jij moeite met het verleiden van je klanten en vind je het sowieso lastig om zelf de content van je salespages en funnels te schrijven? Ga dan adequater met je klanten praten en verbijster je doelgroep. Laat hen verliefd worden op jouw aanbod.

Makkelijk gezegd he?

Eigenlijk is het beste advies dat ik je kan geven: laat een professional je content schrijven.
De vraag is alleen: Wie heb je nodig? Een tekstschrijver, of een copywriter?

Er is namelijk een groot verschil tussen die twee.

writersblock

Besteed je schrijfwerk uit

Je eigen content schrijven is misschien wel het aller-moeilijkste dat er is. Want je emotie en je oordeel zitten er bovenop. En al je bezwaren en belemmerende overtuigingen knipogen naar je. Je blinde vlek giechelt ongegeneerd: haha, pak me dan!

Je bespaart jezelf enorm veel tijd, geld, ergernis, stress, kopzorgen, seksloze en slapeloze nachten (En ook je partner zal je dankbaar zijn) als je jouw content lekker uitbesteedt

Dus…

De magie van de copywriter

Je zou denken dat je voor het schrijven van je teksten bij een tekstschrijver moet zijn. Dat is waar, als het om brochures, informatieteksten of een artikel gaat.

Maar juist op je website is er meer nodig dan alleen keurige tekst. Je website is direct, of indirect, bedoeld om te verbinden. Verleiden. Jezelf te laten zien. Om uiteindelijk verkoop tot stand te brengen.

En copywriting doet precies dat: het tot leven brengen van jouw ideeën.

En hoe doet de copywriter dat?

De copywriter ‘praat’ met je doelgroep. Met je publiek. Juist op een afstandelijk medium als het internet, is dat precies wat je wilt om jouw klanten en doelgroep te bereiken. Raken.

Josien Frinking, de #1 copywriter van Nederland, aangenaam.

Copywriter van Nederland

Tekstschrijver? Nope

Is copywriting dan niet hetzelfde als tekstschrijven? Nee, dat is het zeker niet. Een tekstschrijver schrijft in de regel keurige, foutloze teksten. Voor mailings en persberichten. Voor brochures en handleidingen. En webteksten, dat ook.

Maar het grote verschil is: een tekstschrijver schrijft (kleurt) binnen de lijntjes. De copywriter niet. Die gaat erbuiten. En flink ook.

Copywriting is een specialisme. Het is een hele specifieke vorm van tekst. Van reclametekst.

De kunst van copywriting is juist om met zo min mogelijk woorden, zo veel mogelijk te vertellen. Het is een verhaal. En dat hoeft (in tegenstelling tot een tekstschrijver) helemaal niet met keurig Nederlands taalgebruik. Eigenlijk mag het fout zijn.

De copywriter ‘praat’ zoals je met je vrienden praat. Amicaal, sympathiek met zo min mogelijk afstandelijkheid. En zeker niet foutloos. Wel helder.

Je huurt een tekstschrijver is als je een brief of mail wilt sturen. En je huurt de copywriter in als je wilt praten met je doelgroep.

Een tekstschrijver informeert, de copywriter inspireert.

De Sales-kunst van de copywriter?

Copywriting is dus sales-kunst. Het is het kiezen van slimme, verleidelijke woorden, om iets te verkopen of iemand te verleiden.

Alles draait daarbij om actie.

De copywriter is daarbij de woordentovenaar. De ideeënmens. En denkt in concepten en beelden en dan het liefste zo veel mogelijk out-of-the-box. Zonder box, want de echte copywriter kent geen box.

Brutaal. Baanbrekend. De aandacht trekken.

De copywriter is dus een emotiekraker en heeft uiteraard ook gevoel voor taal. Heel veel zelfs. Maar de copywriter kijkt niet binnen het randje, maar eroverheen. Want daarbuiten, daar vindt de magic plaats.

De copywriter is ook nieuwsgierig. Wil precies tot in detail weten hoe iets werkt. Daar haalt de copywriter de verfijnde details uit en vergroot die uit tot unieke eigenschappen. De zogenaamde USP’s.

Huilen, lachen en schateren

De copywriter creëert content die emotie raakt: die mensen ontroerd. Laat huilen, laat glimlachen.
Ondanks dat het werk van de copywriter met reclame, en dus ook met verkoop, te maken heeft, is de kunst om niet te verkopen. Of verkoperig over te komen. Dat wil je niet. Het gaat om mensen een goed gevoel geven over je merk.

Want voor iemand ook maar iets bij je koopt, heb je eerst het vertrouwen te winnen. En dat gebeurt alleen als je iemand een goed gevoel geeft. Emotie raakt. Pas dan krijgt diegene een goed gevoel over jou, als persoon, als ondernemer en over je bedrijf.

Mensen kopen niet van bedrijven, ze kopen van mensen.
Eerst de vent. Dan de tent.

Maak de connectie

Wil je jouw bezoekers écht raken op je website? Dan is de copywriter je grootste vriend.

Ga samen je favoriete klant persona ontwerpen. Vind de werkelijke pijnpunten en problemen van jouw klant. Druk die lekker door en bied jouw unieke en geweldige oplossing.

Dat raakt jouw lezer direct.

Jouw lezer voelt zich begrepen. Herkent zich. Voelt zicht aangesproken. Jij snapt hem. Of haar.
Bied een warm bad aan. Verwen, masseer en vertroetel. Laat zien dat jij degene bent die de oplossing heeft.

Meer klanten. Meer verkopen

Wil jij meer actie op je website? De juiste woorden die jouw lezer raakt? Kies dan voor de copywriter.
Zet dan vandaag nog de eerste stap, neem contact met mij op.