Selecteer een pagina

Ken je dat: je hebt al uren zitten zwoegen, zuchten en steunen op je salestekst, of je blog. Op die e-mails voor in je funnel, of op je nieuwsbrief. Maar wat en hoe je ook schrijft en herschrijft, het klinkt gewoon niet goed. 

Copy en Content schrijven voor je eigen bizz is ook gewoon verdraaid lastig. Want hoe zorg je er nou voor dat een bezoeker of lezer klant bij je wilt worden?

Heb jij moeite met het verleiden van je klanten en vind je het sowieso lastig om zelf de copy van je salespages te schrijven?

Leer dan adequater schrijven. Download bijvoorbeeld mijn gratis e-book Onweerstaanbare Salespage Copywriting voor superhandige tips.
Zodat je die lezer verliefd laat worden op jouw aanbod.

Makkelijk gezegd he? Eigenlijk is een nog makkelijker advies: laat een professional je copy schrijven. De vraag is alleen: Wie heb je nodig? Een tekstschrijver, of een copywriter?

Er is namelijk een verschil tussen die twee.

Besteed je schrijfwerk uit

Je eigen Copy en Content schrijven is misschien wel het aller-moeilijkste wat er is. Er zitten zoveel ideeën in je hoofd. En daarbij nog een heleboel bezwaren, emoties en oordelen.

Emoties en oordelen die gezellig naar je knipogen en ontdeugend naar je giechelen. Die als een sluwe schaduw tikkertje met je willen spelen: haha, pak me dan!

Wanneer je de (tijds)balans opmaakt, dan bespaar je jezelf onder de streep enorm veel tijd, stress, geld, ergernis, kopzorgen, slapeloze en seksloze nachten (ook je partner zal je dankbaar zijn als je jouw copy lekker uitbesteedt).

Dus doe jezelf een plezier, wees slim en wil niet alles zelluf doen. (Helemaal als een ander het beter kan)

De magie van een copywriter

Je zou denken dat je voor het schrijven van je teksten bij een tekstschrijver moet zijn. Wat helemaal waar is, als het om brochures, informatieteksten of een artikel gaat. Maar juist op je website is er meer nodig dan een keurig foutloze tekst.

Op je website wil je jouw ideeën en jezelf laten zien.
Je wilt dat lezers jouw passie voelen en je wilt jouw verhaal vertellen,
zoals je dat ook in het echt aan een potentiele klant zou vertellen.

En copywriting is precies dat: het is ‘praten’.

Copywriting gaat veel meer over de exacte woorden gebruiken die jij in je spreektaal ook gebruikt. Het zijn de woorden die jouw doelgroep gebruikt.

In mijn gratis e-book Onweerstaanbare Salespage Copywriting leg ik dit uit. Want juist bij een vluchtig medium als het internet, is dat precies wat je wilt: Je wilt de emotie van je doelgroep raken. 

Tekstschrijver?

Is copywriting dan niet gewoon de Engelse benaming van tekstschrijven?
Zo wordt het wel vaak gebruikt ja, maar nope, dat is het zeker niet.

Een tekstschrijver schrijft, in de regel, keurig foutloze teksten.
Voor mailings en persberichten.
Voor brochures en handleidingen.
En webteksten, dat ook.

Maar het grote verschil is dit: een tekstschrijver schrijft (kleurt) binnen de lijntjes. En een copywriter gaat juist buiten de lijntjes. 

Copywriting is gewoon een hele specifieke, specialistische vorm van tekstschrijven. Het is reclame schrijven. Het is salesgericht, persuasief schrijven. 

De kunst van copywriting is om met zo min mogelijk woorden een verhaal te vertellen.

Het is geen tekst, het is een verhaal. Een Story. En dat verhaal hoeft (in tegenstelling tot een tekstschrijver) helemaal niet zo keurig Nederlands te zijn.

Het mag zelfs goedfout zijn.

Want copywriting houdt in dat je ‘praat’ zoals je met je vrienden praat.
En zoals je met je klanten praat. Hartelijk en sympathiek, met zo min mogelijk afstandelijkheid.  

En zeker niet foutloos.

Wel helder.

Je huurt een tekstschrijver is als je tekst wilt laten schrijven.
En je huurt een copywriter in als je wilt praten met je doelgroep.

Oftewel: een tekstschrijver informeert, een copywriter inspireert.

De kunst die Copywriting heet

Copywriting is dus een vorm van sales-kunst. Het is het kiezen van slimme, verleidelijke woorden, om het brein van je publiek te verleiden.
Je wilt ze aanzetten tot actie.

Alles draait daarbij om actie.

Een copywriter is daarbij de ideeënmens. En denkt in concepten en beelden en dan het liefste zo veel mogelijk out-of-the-box. Zonder box, want een echte copywriter kent geen box.

Brutaal. Baanbrekend. De aandacht trekken.

Een copywriter is dus een emotiekraker en heeft daarbij uiteraard gevoel voor taal. Heel veel zelfs.

Maar een copywriter blijft niet binnen het muurtje, maar kijkt er juist overheen. Want daarbuiten, daar vindt de magic plaats.

Een copywriter is ook nieuwsgierig.
Wil precies tot in detail weten hoe iets werkt.
Daar haalt een copywriter de verfijnde details uit en vergroot die uit tot unieke eigenschappen. De zogenaamde USP’s.

Huilen, lachen en schateren

Een copywriter creëert dus Copy en Content die emotie raakt: die mensen ontroerd. Laat huilen, laat glimlachen. Laat schaterlachen. 
En de kunst is om verkoop zodanig mooi en lekker en interessant te verpakken dat het niet op verkoop lijkt. Maar op mensen een goed gevoel geven over je merk.

Want voor een lezer klant bij je wordt en ook maar iets bij je koopt, heb je eerst diens vertrouwen te winnen. En dat gebeurt pas als je iemand een goed gevoel geeft. Emotie raakt.
Mensen kopen namelijk niet van bedrijven, mensen kopen van mensen.

Maak de connectie

Wil je jouw bezoekers écht raken op je website? Dan is een copywriter je grootste vriend.

Ga samen je onweerstaanbare klantpersona ontwerpen.
Ontdek de pijnpunten van jouw doelgroep. 
Leer hoe je het resultaat verwoordt.

Dat raakt jouw lezer.
Die voelt zich begrepen.
Herkent zich.
Voelt zicht aangesproken.
Jij snapt hem of haar.

Bied je lezer een warm bad aan. Verwen, masseer en vertroetel.
Laat zien dat jij degene bent die de oplossing heeft.

Wil jij meer actie op je website? De juiste woorden die jouw lezer raken? Kies dan voor een copywriter. Makkelijker kan ik het je niet uitleggen. 🙂