Selecteer een pagina

In dit blog deel ik 5 keigoeie tips voor het schrijven van een e-book. Deze tips kreeg ik zelf in 2009, van de Messias onder de internetondernemers: Eelco de Boer. Zijn tips zijn nog steeds dé manier waarop je succesvol een e-book schrijft en lanceert.
 

Deze 5 tips voor het schrijven van een e-book zijn supersimpel

Als je het eenmaal weet dan is het supersimpel (dat geldt voor de meeste dingen), dus hier zijn  5 keigoeie tips voor het schrijven van een e-book:

Tip 1: Schrijf een e-book over een bepaald onderwerp

Er zijn tal van redenen waarom je een e-book zou willen schrijven:

  • Je hebt veel kennis over een bepaald onderwerp
  • Je wilt graag anderen helpen met jouw kennis en inzichten
  • Er is behoefte aan de kennis die jij te delen hebt
  • Je wilt geld verdienen met jouw kennis op het internet

Dit zijn zo ongeveer de meest gangbare redenen.
(Heb je hier een aanvulling op, laat het mij weten. Ook een copywriter denkt niet aan alles!)

De meest eenvoudige manier om je e-book te schrijven is: begin met de inhoudsopgave.

De Inhoudsopgave

Stel je wilt een e-book schrijven over… laten we zeggen: Peru.
Voor de doelgroep vakantiegangers, die voor het eerst naar Peru op vakantie gaan.

De titel van je boek wordt dan bijvoorbeeld: Goed voorbereid op reis naar Peru.

Je bedenkt 5 onderwerpen waar je over kan schrijven, die waardevol zijn voor iedereen die naar Peru op vakantie gaat.

Dit worden bijvoorbeeld de 5 hoofdstukken:

  1. Voorbereiding
  2. Vervoer
  3. Overnachtingen
  4. Bezienswaardigheden
  5. Do en don’t in Peru

Ik verzin dit ter plekke, dus pin me niet vast op (on)waarheden) of simplistisch denken!

Bij ieder hoofdstuk bedenk je 5 sub-hoofdstukken:

1. Voorbereiding

  1. Ticket
  2. Visum
  3. Vaccinaties
  4. Geld/Valuta
  5. Tijdsverschil

2. Vervoer

  1. Vliegtuig
  2. Bus
  3. Taxi
  4. Fietsen
  5. Lopen

3. Overnachten

  1. Hotel
  2. Hostel
  3. Appartement
  4. Airbnb
  5. Lokale familie

4. Bezienswaardigheden

  1. Machu picchu
  2. Rainbow Mountain
  3. Nazca-lijnen
  4. Titicacameer
  5. Araquipa

5. Do & Don’t

  1. Hygiëne
  2. Drinkwater
  3. Omgangsnormen
  4. Kleding
  5. Geld wisselen

Dan heb je hierbij de inhoudsopgave en je raamwerk voor een overzichtelijk e-book. Deze onderwerpen ga je vervolgens uitwerken en je deelt lekker jouw kennis en ervaring.

(!TIP) Plaats ook toffe (eigen) foto’s bij je teksten, want met beeld neem je jouw lezer nog meer mee op droomreis naar Peru.

En voila, je e-book is klaar.

Wil je een uitgebreider e-book schrijven, dan ga je nog een stapje (verdieping) verder:

  • 5 hoofdstukken
  • 5 sub-hoofdstukken
  • 5 sub-subhoofdstukken
  • Die werk je verder uit.

Overigens… je hoeft je niet perse aan 5 x 5 x 5 te houden. Over bepaalde onderwerpen heb je meer te vertellen dan over anderen. Dit is een voorbeeld hoe je structuur aanbrengt en zorgt dat je e-book er komt.

Hier een goed voorbeeld van een e-book dat ik schreef in 2009: De Ideale Gastouder, praktijkgids voor gastouderopvang. Scroll een paar pagina’s naar beneden voor de inhoudsopgave, dan zie je wat ik bedoel. De prijs van het e-book De Ideale Gastouder was 47 euro.

E-book De Ideale Gastouder | Josien Frinking | Copywriter

Tip 2: Maak een gratis weggever bij je e-book

Een betaald e-book heeft een weggever nodig. De reden hiervan is dat mensen je eerst moeten leren kennen en vertrouwen, voordat ze iets bij je gaan kopen. Bovendien is het fijn om eerst te mogen ‘proeven’.

 “Wilt u misschien het nieuwste Knorrgerecht proeven?” 

Vergelijk het met een proeverij of een ‘free sample’ dat in de supermarkt door een aantrekkelijke promotiedame wordt aangeboden en uitgedeeld: een nieuwe yoghurtsmaak, romige 50+kaas, een energydrankje, het nieuwste Knorr gerecht, gratis kauwgom, etc.

De cosmeticabranche verspreid ook monstertjes, vastgeplakt in een tijdschrift. Zo test je gratis het product en als het je bevalt, dan koop je het misschien.

(En hola! Wie stopt, net als ik, die handige monstertjes in haar toilettas voor een weekendje weg of vakantie? Vingers graag! Free samples.. Love it!)

Een weggever, een monstertje, een give-away of een free sample, het is dus niet nieuw. Het bestaat al sinds de Romijnse Tijd (erg lang dus).  

Voor je e-book heb je o.a. keuze uit:

  • Je maakt een samenvatting van je betaalde e-book. Dit wordt dan je gratis weggever en is dus je promotiemateriaal voor je betaalde e-book.
  • Je maakt van het eerste hoofdstuk van je betaalde e-book een gratis weggeefversie.

Wil je nou geen betaalde versie maar alleen een gratis e-book schrijven, bijvoorbeeld omdat je er een ander product mee wilt promoten, dan zijn versmelten Tip 1 en Tip2 met elkaar.

Mijn e-book: De Ideale Gastouder – praktijkgids voor gastouderopvang bestond uit meer dan 100 tips. De gratis weggever was een samenvatting hiervan en bestond uit 21 tips. Dit was een uitstekende manier om kennis te maken met mij en met het uiteindelijke e-book,

Tip 3: Ontwerp een salespagina

Alles wat je online verkoopt moet ergens afgerekend en betaald worden. En in het geval van een e-book, heb je een verkooppagina nodig, oftewel: een Salespage.

Een salespage of verkooppagina is een webpagina, die onderdeel kan zijn van je website, maar dit hoeft niet. Je kan er ook voor kiezen om voor een verkooppagina op een aparte url (domeinnaam) te zetten. 

Voor mijn e-book: De Ideale Gastouder had ik het domein: idealegastouder.nl ingericht als verkooppagina. De domeinnaam was nog vrij, dus lekker makkelijk, simpel en duidelijk houden.

Heb je een website en wil je dat de salespage onderdeel is van je website, dan is het belangrijk om dus een verkooppagina te maken. 

Een verkooppagina is niet hetzelfde als een gewone webpagina. Je verkooppagina is gericht op verkoop. Dat is het enige doel. Alles wat niet gericht is op verkoop, zet je er dus ook niet op (of haal er af).

Op je verkooppagina of salespagina wil je maar 1 ding en dat is dat jouw e-book verkocht wordt. Dat er dus op de betaalknop geklikt wordt. 

Alles wat voor afleiding zorgt is… afleiding. En haal je er vanaf. 

Zorg dus dat er op je salespagina geen afleiding is.

Klik hier als je meer tips wilt over het schrijven van je salespagina

Tip 4: Schrijf 7 promotiemails en zet ze in een automation

Een automation is een geautomatiseerd e-mailsysteem waarin je – van te voren geschreven – emails plaatst, die je op bepaalde tijden verstuurd naar de mensen op je e-maillijst.

7 Promotiemails zijn precies goed om vertrouwen op te bouwen en een lezer lekker te maken om je e-book te kopen.

Die 7 mails zien er ongeveer zo uit: 

Mail 1 
In deze eerste mail bedank je de lezer voor het downloaden van je gratis weggever en stuur je hem of haar de link naar de weggever. Je schrijft dat je de komende dagen nog een paar goeie tips voor hem of haar hebt en om die reden nog een paar mailtjes zal sturen. 

Mail 2
In je tweede mail laat je de lezer kennismaken met jou. Je deelt iets over je werk, je passie, je levensloop, of de aanleiding voor het schrijven van het boek. Maak het persoonlijk en schrijf alsof de lezer een goeie vriend/in is, maar onthoudt dat het een promotiemail is. 

Mail 3
Geef in deze mail een tip uit je weggever, of uit het boek en benoem een aantal voordelen die je lezer niet in je weggever heeft gekregen. Je laat hiermee zien dat je gul bent (en dus te vertrouwen bent) en je laat zien dat je graag je kennis deelt. Je ‘likeability’ verhoogd hierdoor.

Mail 4
Pas vanaf mail 4 ga je meer vertellen over je betaalde e-book. Je hebt nu vertrouwen opgebouwd en nu is de tijd rijp om het over je e-book te hebben. Geef bijvoorbeeld nog een handige tip en vertel dat ‘ie uit het e-book komt. En vertel bijvoorbeeld welke voordelen jouw e-book je lezer oplevert.

Mail 5
Vertel in deze mail nog wat meer over het e-book. Waarom heb je het e-book geschreven en waarom is het zo waardevol om te lezen. Welk voordeel heeft je lezer door het lezen (en toepassen van jouw tips of kennis). Wordt zijn/haar leven leven daardoor makkelijker? Plaats ook de link naar de verkooppagina van je e-book.

Mail 6
Vertel nogmaals dat je het e-book hebt geschreven (de kracht van herhaling) en vertel nogmaals het doel ervan. Plaats een reactie, een testimonial of een recensie van iemand die het e-book gekocht en gelezen heeft (of alleen gelezen heeft). En zet minimaal twee keer een link naar de salespagina van het e-book in deze mail.

Mail 7
Vertel dat dit de laatste kans is om je e-book te kopen. Dat je hierna geen mails meer stuurt en dat het een gemiste kans is (en waarom) als ze het e-book niet kopen. Neem ook bezwaren weg, door die zelf te beantwoorden.

Na deze automation is het de bedoeling dat de lezer op je algemene emaillijst terecht komt. Ik ga hier in dit blog niet verder op in, dat doe ik graag in een ander blog. 

En nu maar hopen dat je e-book gekocht wordt!

Tip 5: Lanceer en promoot je e-book met je weggever

Een e-book verkoopt niet zichzelf. Online verkoopt NIETS zichzelf.
Want probeer maar eens op te vallen tussen de miljoenen websites, producten en aanbiedingen die er zijn.

Dus hoe pak je dit aan? 

Lang leve Social Media!

Op Social Media heb je tal van mogelijkheden om je e-book te promoten. Dit doe je natuurlijk met je gratis weggever. Je gratis e-book is jouw promotiemateriaal.

Wat je zoal kan doen om je weggever te promoten is:

  • Social posts maken voor Facebook, LinkedIn en Instagram
  • Een promovideo maken van een minuut en dat delen
  • Een podcast maken en delen
  • In groepen (communities) je weggever delen en vragen om feedback
  • Adverteren op Social Media en op bijvoorbeeld Google.
  • Een blog schrijven over je e-book en dit delen
  • Een paar exemplaren van je betaalde e-book verloten/weggeven/winactie 

Etc.

Er zijn mogelijkheden te over.

Kies wel voor een lanceerstrategie. Hoe duidelijker en scherper jouw lanceerstrategie is, hoe beter jij je pijlen kan richten en hoe groter het resultaat zal zijn.

Veel succes!