Selecteer een pagina

Tips voor schrijven in flow – Ben je onzeker over je schrijfkwaliteiten en duurt het uren, zelfs dagen voordat je blog of die social post ein-de-lijk af is? Wil je weten hoe je beter gaat schrijven? Ik heb 3 handige tips voor je die je zeker gaan helpen om meer uit jezelf te halen en in een schrijfflow te komen. Here we go.

Om tot een goede tekst te komen, voor je website, salespage, blog of social post, is het allereerst belangrijk om zo veel mogelijk te schrijven. Het liefst in een ruk door, zonder na te denken over goed of fout, of d of t. En al helemaal geen zinnen teruglezen of overlezen. Je komt never nooit niet in een schrijfflow, als je niet DOORschrijft.

Doorschrijven dus. Hoe? Hier zijn mijn 3 tips

Tip 1. Zet de wekker op 10 minuten

Dit is de beste tip EVER: Zet de wekker van je telefoon, de keukenwekker of je pomodoro (online app) op 10 minuten.
15 mag ook, 20.. nog beter, maar begin eerst met 10 minuten.

Je zet alle afleiding af, uit en dicht, je houdt je pen of toetsenbord in de aanslag en je gaat gewoon beginnen. Het maakt niet uit waar, wat en hoe, je gaat gewoon BEGINNEN met schrijven. Dit blog is in een ruk, in nog geen 10 minuten geschreven. Just saying.

Tip 2. Loop je vast? Herhaal het laatste woord

Op het moment dat je vastloopt met je tekst, omdat je ineens gaat nadenken en stopt met doorschrijven en het daarom even niet meer weet, of je bent toch geneigd om te gaan lezen wat je hebt geschreven, op dat moment herhaal je het laatste woord wat je hebt geschreven. Geschreven. Geschreven… Ja, jij kunt namelijk prima doorschrijven.

Jij hebt namelijk een schrijftalent, dat weet ik zeker. Anders was je niet nieuwsgierig naar dit blog. Ik weet ook zeker dat als jij jouw schrijfskills en vaardigheden traint, lekker soepel en flexibel maakt en goed onderhoudt, je meer vertrouwen krijgt in je schrijfkwaliteiten.

Zo moeilijk is het allemaal niet, schrijven leerde je al vroeg op school, je kunt het al heel wat jaren en dat weet je zelf ook. Het gaat om training, oefening, blijven doen, net als in de sportschool. Maar dan leuker, want het is schrijven! 

Dus eerst een beetje stram, stijf en roestig. Dan een beetje spierpijn, onzekerheidspijn en vertrouwenspijn. En dan een beetje goed worden. (Tik ‘m aan girlfriend.) 

Dus wat retehandig is, is: eerst schrijven tot je 10 minuten om zijn, want dan is de derrie lekker uit je knappe koppie. En met de derrie van overtuigingen en bezwaren en blokkades, zijn toevallig ook die gouden drops eruit gekomen. Real? For real. 

Tip 3. Bullshitschrappen

Pas als de 10 minuten om zijn, of als je minimaal een half tot heel A4-tje schreef, pas dan mag je gaan lezen en… jawel… schrappen.

Want schrijf je door, dan kom je in een flow en schrijf je ineens briljant en fonkelend goud. Echter, dat staan wel tussen de bullshit, die er OOK uit moest.

En dat is iets dat je gewoon moet weten. Want veel bullshit schrijven, betekent niet dat je niet kunt schrijven. Nope. Het betekent dat je alle derrie uit je hoofd haalde en nu mag gaan schrappen. 

Schrappen van bullshit. Als je eenmaal weet dat het zo werkt, dan is het heerlijk. Ja, ook een beetje eng, maar echt, heerlijk. Bedenk maar dat van de 1000 woorden misschien maar de helft bruikbaar is. Dus ongeveer de helft van je tekst ga je weer schrappen.

Je had namelijk een bepaald onderwerp. Of een bepaald doel waarover je wilde schrijven. En dat hoef je niet via China en Japan te vertellen.

Less is more

Je wilt niet weten hoeveel tekst ondernemers mij sturen om een mooie salespage, webtekst of customer journey mee te maken. Soms wel 5000 woorden. En dan zeg ik met een vrolijk gezicht: ‘dat gaan we eens lekker terugbrengen naar 500 woorden’. Blinde paniek! Echt waar. 

Mijn regel is namelijk dat 500 woorden voor een salespagina genoeg is. Als je een potentiële klant met 500 woorden niet kunt inspireren, verleiden en lekker kan maken, dan gaat het je met 5000 woorden al helemaal niet lukken. Denk maar aan de elevator pitch. 30 seconden. Just saying. 

Dus lekker schrappen, strepen en deleten. Less is more. Dick Bruna gaf een verdrietig Nijntje ook 100 tranen, waarvan er uiteindelijk slechts 1 overbleef. Dé traan die impact had.

Nespresso, Heineken, HEMA of McDonald’s zouden allemaal vreselijk veel woorden kunnen gebruiken. Toch is hun verhaal teruggebracht naar: What Else. Biertje? Echt Hema. I’m lovin it.

Dus. Daarom. Schrijven. Schrappen, Bullshit en derrie eruit en je goud blijft.

En DAN pas corrigeren

Goud verdient de hoofdrol. De spotlight. Het wil worden opgegraven en afgestoft. En dan worden bewonderd. En zeker niet worden verstopt onder woordendiarree of in tekstgeblubber.  

En tijdens het schrappen en schaven, of finetuning, haal je de d’s en t’s eruit. Kromme zinnen brei je recht. En keurige zinnen maak je lekker, lekkerder, lekkerst (nu liep ik dus even vast op het woord lekker). Een tekst lekker sexy en krokant maken. Smakelijke, smeuïge, verleidelijke en verfrissende woorden gebruiken. Dat is waar je mij ’s nachts voor wakker mag maken en ik hoop jou nu ook. Schrijven en doorschrijven. De bullshit schrappen en het goud laten stralen. Ken je dat eenvoudige, maar strakke design van Bang & Olufsen? Het straalt luxe en klasse uit, omdat zo veel mogelijk is weggelaten. Apple… idem. Just saying 😊

Gratis e-book met handige tips

Wil je meer handige tips, vraag dan mijn gratis e-book Onweerstaanbare Salespage Copywriting aan. Dan geef ik je nog een paar handige en oh zo waardevolle insights. Bullshit free.  👍